RC Auta Vizovice z.s.
Pravidla
Soutěže
Články
Staré články

Město Vizovice
Vizovice

21.7. Třetí závod Skřipov buggy

 

21.7.2012 3. závod buggyn ve Skřipově

Od posledního Skřipova jsme „nezávodili“. Buď bylo špatné počasí nebo jsme měli dlouhodobě dopředu jinou „akci“. Od neděle sledujeme počasí a na víkend hlásí déš?. Z pátku na sobotu to vypadá na déš?. To se taky vyplnilo, ještě v sobotu ráno v pět hodin frfnilo, ale dle radaru to byly zbytky nočního deště, který na východní hranici opouštěl republiku. Zbytek předpovědi na radaru – vymeteno – či-li bez deště, bez mráčku. Paráda, jedeme.

Náš Fany u? jel v pátek potrénovat a večer hlásí, ?e pořadatelé přikrývají na noční déš? dráhu igelitem. Zase jedno velké plus! Ráno přijí?díme před osmou, na trati jsou ještě igelity. Všechno se tam probouzí, někteří ještě přijí?dějí. Jakmile postavíme a zabydlíme depo, jdu si vyzvednout objednané věci. To hlavní, co tam mám, jsou gumy kamikadze – sada za necelých 400 Kč. Ty mají hrubší vzorek, či-li je pou?iji hned po ránu a snad na finálovky dám nové originály. No uvidíme. Startovní listina se postupně plnila a skončilo to na padesáti přihlášených. Nás v 1:10 je 17. Při ranní prezentaci je nás 16!

Pro pořádek napíši, kdo a s čím jel v 1:10 buggy:

Tomáš Kubica, Durango/LRP

Patrik Satinský, Schumacher SX3/Tekin 5,5

Aleš Bidovský, SK10/Thunderpower

Tomáš Jedlička, Durango/ TP 6,5

Jakub Mader Durango DEX410/Dualsky 6,5

Martin Raška, Schumacher Cat/Robitronic 6,5

Lukáš Kyjevský, SK 10/Thunderpower

Adam Celárek SK10, Robitronic

Fanán Stodola, LRP/ Robitronic 9,5z

Roman Klement, LRP/ Robitronic 7,5

Jan Celárek, SK10/Flux

Jan Scherzyna, LRP/Robitronic 6,5

Daniel Veselý, HPI-Blitz Ese/Nosram (autobus)

Patrik Kreis, LRP/Robitronic 6,5

Hana Stodolová, LRP/Carson 12z

Dominik Kubala, LRP/LRP

To je jen pro představu k výsledkové listině. Pojďme k závodu.

Kuba Vícha (časomíra) nás rozdělil vcelku správně. Nás, co jezdíme Skřipov stabilně jedna skupina a ten zbytek druhá. Kluci z Olomouce se sna?ili některé skoky skákat u? při tréninku, ale kdy? jsem to viděl, říkám si, ?e tudy stejně cesta nevede. Já s novýma gumama od LRP (kamikadze) jsem zvědavý, jak se mi to osvědčí. Jeliko? jsem nebyl trénovat, jdu na start první rozjí?ďky s malými obavami, ale jsem v pohodě, buggyně i sobě věřím. Tři minuty do startu, já objí?dím dvě kola a zjiš?uji, ?e jsem se ve výběru gum nemýlil. Kamikadze sedí a velice dobře točí. Buggyna po trati neskáče.

V první kvalifikaci 8 kol a krátký dojezd. Vítěz této jízdy 11 kol za 5:28 (Tom Kubica). Ve druhé a třetí dávám 9 kol a slušné dojezdy. Celkově končím devátý a jedu B finále z prvního místa. Hana taky béčko z osmičky. Na finálovky ani nepřezouvám, i kdy? je tra? (stopa) vyje?děná. Zkusím, kam a? to „pojede“. Pojďme na finále. První finálovka – nenechávám nikoho na pochybách a tuto s nájezdem 10 kol vyhrávám. Ve druhé finálovce, kdy? dojí?dím závodníky o kolo, bourám nebo nají?dí oni do mne. Zpřesňuji jízdu a začínám to honit přede mnou. Daří se mi. Prodírám se stále dopředu, v páté minutě mne hlásí na druhém místě, přede mnou jen Roman Klement. Vyjde to nebo ne? Mám ještě co dohánět. Tlačím na pilu a v šesté minutě vidím jeho buggynu přede mnou. V posledním kole ho předjí?dím, on navíc kdesi za mnou bourá. Čekám ještě na výsl.listinu, abych mohl jít v klidu nasazovat. Jasně. Jsem dvakrát první, či-li první místo v béčku mám v kapse. Na třetí finálovku jsem gumy kamikadze namontoval na man?elčino auto, a? si pomů?e, či snad najede o kolo víc. Nepovedlo se. Hned po startu kdesi barabovala, měla dlouhý nájezd prvního kola cca přes 100 sekund, já do 70-ti a to je u ní skoro jedno kolo. Mladý Veselý s autobusem jezdil prapodivně, (4x skončil Haně na zádech), on to toti? nezvládal. I já jsem s ním měl po celý závod problémy a Kreis bylo to samé. Z tohoto důvodu byla marná snaha o zlepšení. Ale i přesto gumy kamikadze pro ni byly přínosem. Najela 7 kol jako obvykle a krátký dojezd. Či-li do příštího závodu budou i pro ni kamikadze. Kdy? jsem se díval, tak je nikdo ze zúčastněných nejel. Špička v A finále jela něco jiného. Tak?e já jsem celkově devátý, Hana patnáctá ze 16! Já jsem spokojený, navíc jsem dostal za první místo v béčku i pohár. Hana u? méně, ale to je otázka toho, ?e se musí „vyznat v tlačenici“, či-li předvídat situaci a pak to bude lepší.

Ještě se vrátím k tomu, jaký podvozek je nejlepší. Jak jste zjistili, jeli zde tři Duranga, dva Schumachry, čtyři SK10 (Caster), 6 LRPéček a jeden autobus. Jistě mi dáte za pravdu, ?e ty Duranga jsou nejlepší, o nic horší nejsou Schumachry. Ty ovládly Skřipov. Cena „holého“ podvozku je 9 a 10500 Kč. Následuje SK10. Tyto podvozky byly silně tuněné, tak?e cena někde nad 6000 Kč, no a samozřejmě konkurence schopné Casterům jsou „netuněné“ LRPéčka. Já tento KIT kupuji na RC hobbyracingu za cca 2140 Kč!!Stačí!? Myslím, ?e ano, pokud ne, přečtěte si články o buggy 1:10 na našich stránkách, kde popisuji, jak jsme s nimi začínali a čemu se máte vyhnout. Zde to máte usnadněné. Ale tady v první řadě nejde o peníze, ale o ruky!! Autobus od HPI stojí něco přes 6000 Kč a nelze ho srovnávat s buggy, tak jako nelze srovnávat truggy s buggynou. Ale na to jistě majitelé těchto „monster“ určitě v krátkém čase přijdou a pořídí si LRP buggy. Osobně si myslím, ?e pokud ještě přibudou ze dvě LRPéčka, mů?eme jezdit kategorii buggy LRP 1:10 a bude mezi námi ta zdravá rivalita. A určitě nám budou všichni závidět. Tato doba určitě přijde!

No a náš Fany? Jel finále A a skončil 11. Jel celkem dobře, ale letos se potýká s problémy se spojovačkami příklonů na přední nápravě! Nebýt tohoto, určitě by byl lepší!

Ještě trocha polemiky. Do Skřipova jezdíme ji? sedmým rokem, prakticky co tam dráha vznikla. Jsou zde pohodové závody. Počátečních 100 km cesty jsme díky vystavené dálnici na Ostravu a zkratkami zkrátili na 82 km a to po pěkném asfaltě. A kudy jedeme? Vsetín, Val.Meziříčí, Nový Jičín, Kunín, novou silnicí k Fulneku, pak odbočíme vpravo na Děrné, projedeme další dvě osady a jsme na place. Toto je pro ty, kteří by si chtěli udělat výlet. Na těchto závodech mají závodníci všechen komfort, který potřebují. Dostatečně velké depo pro všechny, velký kompresor, WC a co hlavní, je tu dobře fungující bufet. Lze tu koupit i sma?ený sýr s hranolkama a točené pivo! Tak?e není co dodat. A je tu ještě jedna velká zvláštnost: diváci!! A? místní nebo ti, co jedou kolem, 500 metrů odtud je rekreační středisko. Či-li pořád jsou zde nějací diváci. Myslím, ?e místní tetiny si zde dávají v den závodu své dostaveníčko, či tu mají svůj potlach. Napečou buchty a koštují. Pro diváky je zde navíc i kryté depo i se ?idlemi, kde se odpoledne mohou i schovat před sluníčkem a takto sledovat závody. Zastavují se zde cyklisté a i motorkáři, kteří tudy jen projí?dějí. Vstupné se zde neplatí! Je zde i prodejna ND. Na Agamy, XRAY a l:10 LRP. Co se týká aut, jsou kluci schopni sehnat všechno. Je to asi nejlevnější e-shop. Taky palivo, gumy, příslušenství.

Přemítám, co by se jim dalo vytknout, ale nic mne nenapadá. Opravdu nic.

Častým jevem jsou v depu vidět malí, sotva tříletí špunti s malýma buggynama 1:18. Tato „předvýchova mladé generace“ není na škodu.

Dobrou věcí je polední asi hodinová přestávka. Ta je po odjetí rozjí?děk, kdy? se dělá přeskupení pro finálovky. I „časomíra“, rozhodčí (Jakub Vícha) potřebuje „voraz“, potřebuje se najíst, dát si kafe a s někým pokecat. Ani závodníci proti přestávce nic nemají. Ti pracují na modelech, kdo nepracuje, jde si pokecat za kamarádama a hlavně v klidu pojí, bez stresu! Kuba pracuje bezchybně a stačí ještě sledovat dění na trati. Zde je to pro něho jasná jednička! Roste z něho profík.

Letos se začali vyhodnocovat i ?áci-junioři. Je to pro tyto mladé velká motivace. Poháry v kat. 1:8 buggy i pro seniory byl taky pěkný počin.

Začínám uva?ovat o tom, ?e budeme buggyny jezdit, pokud to trochu půjde i v zimě. Přáslavice a popř. nějaký ten Mibosport. Samozřejmě jako pořadatelé pojedeme on roady 1:18 6 závodů v Pozděchově, 6 ve Zlíně. V hobících 1:10 se mi nepodařilo prosadit průhledné pravidla. Snad v zimě pojedu formule 1:10 s 21,5 střídou s nastavením v Zero Boost. Mám takovou formuli. Nemám však na réglu to Zero Boost. Pokud ho budou mít všichni, musím ho koupit i já. Pokud to nebude vy?adováno u všech, jezdit to nebudu. Takto by to byla jen „?ivná půda“ pro podvody. Mi nevadí koupit nový régl se ZeroBoost, ale musí ho mít všichni! Musí to být předepsané.

U TC kategorií bude mít prioritu pouze open a potom 4wd s nějakou 17,5 střídou, ale v Zero Boost. Podívejte se u e-buggyn: 4wd open a 2wd open. Zde není co řešit, nikdo nic nepředepisuje, ani regl, ani motor, ani gumy, nato? značku podvozku nebo převody. A FUNGUJE to! Snad se dočkáme toho, ?e se buggyny budou jezdit v Pozděchově. Uvidíme, co na to buggynáři a relíčkoví jezdci ve Zlíně.

Tak a je prozatím konec dnešního článku. Vy, kteří přemýšlíte, co jezdit, kupte si LRPéčko. Zde není co řešit a o čem diskutovat. Zkusit by se mělo všechno. Nemyslíte?!

P.S. Mám ještě jednu a to podstatnou věc.

Sety RTR. LRP-éčko v RTRku a 2,4GHz stojí 4131 Kč a po prvním závodě zjistíte, ?e jste šlápli vedle. Motor, i kdy? má 23500 otáček, tak je pomalý na ty tříďáky, regl jenom stejnosměrný a baterie mají krátkou dobu jízdy, či-li mají malou kapacitu a jsou to jenom NiMháčka. Co s tím?

Pořiďte si to všechno nové a RTR-ko prodejte prvnímu zájemci a to i s podstatnou slevou cca za 3500. Cena nové LRP BX bez elektroniky je 2254 Kč. Ta samá RC souprava, kterou máte, je k ničemu, jeliko? má jenom nastavovací potenciometry. Nová stojí 1187 Kč. Ta samá ale s LCD displejem stojí 1831 Kč i s příjímačem. Pořídíte-li si LiPol baterii 4000mAh/35 (bohatě stačí), dáte za ni 800 Kč. Zbývá regulátor a motor. Zde doporučuji Robitronic Sped Star 55 (od 5,5, závitu) za 2079 Kč nebo Nosram Reverse (taky od 5,5 závitu) za 2189 Kč.Motor Robitronic jakýkoliv počet závitů je za 1600 Kč. Pou?ívají se od 6,5z a výše (já jedu třeba 9,5).

Toto kdy? spočítáte, tak je to hodně peněz 8564, ale kdy? si odpočítáte 4131 Kč za RTR-ko…. A to máte ji? závodní buggynu! Navíc z ceny 8564 Vám na RC hobbyracingu odpočítají 5 %, či-li z ceny Vám jde ještě 430 Kč dolů. Tak?e zde je pravda mezi KIT-em a RTR-kem.

 

                                                                                  Fanán obecný-vizovský