RC Auta Vizovice o.s.
Pravidla
Soutěže
Články
Staré články

Město Vizovice
Vizovice

Jiří Šimek © 2007

Čtvrtý závod Skřipov

25.7. čtvrtý závod ve Skřipově
Ne? při?lo na tento závod, musím říci, ?e tomu předcházelo mnoho jiných věcí. Tak?e po řadě.
Na 48 HITu v Otrokovicích jsme se dozvěděli, ?e ve Hvozdné u Zlína má vyrůst nový areál pro RC auta. Na těchto závodech bylo dohodnuto, ?e se sejdeme 22.7., abychom rozjednali co se bude dít nebo jak to má vypadat a jaké jsou mo?nosti. Jenom ve stručnosti: pozemek je k dispozici, pracují na tom právníci, kteří vyhotovují smlouvy. Za tři týdny by se mělo rozhodnout co dál. Mělo by se začít pracovat i na pozemku ? oplotit, začít budovat off roadovou dráhu nejspí? 1:10. Do dvou let by se mělo začít s budováním asfaltové dráhy (on road). Stavby, které by s tím souvisely (WC, vě? pro jezdce, nějaká budova pro nářadí, časomíru apod. se bude realizovat časem. Zatím je mo?nost pou?ívat nějaké zázemí místních fotbalistů. O vývoji nové dráhy Vás budu informovat asi v článku ?nová dráha?. Tak?e si u? pořizujte elektro buggy, truggyny a monstříky v měř.1:10. Za chvíli bude kde trénovat!

Druhá věc ? Petr Sekula má ve Zlíně krou?ek RC auta 1:10, celkem spě?ný, početně zastoupený mladými. Tento týden mají tábor na Revice ve Vizovicích. Po domluvě s Petrem jsme měli předvézt s Fanánkem na?e auta. Ten chodí na brigádu na odpoled. směnu, tak jsme do tábora jeli jen s man?elkou.Vzali jsme moji truggynu a Fanánkovu buggynu. Předvedl jsem jim, jak auto jezdí a pak jsem klukům truggynu půjčil. Byl to pro ně dost silný zá?itek. Oni mají v táboře i svoje auta.
V táboře se mi opět potvrdilo, ?e motor po natankování chcípal. Ale v pátek přes den byl takový pařák, ?e se nedalo nic dělat. A? večer. V osm večer mám nachystané auto, start box a v?echny potřebné serepatičky, abych mohl autu udělat nějaký ?tankovací re?im? a hlavně pře?telovat motor. Ne? jsem vůbec zahřál motor, tak mi dvakrát chcípl. Startuji potřetí ? a nic. Myslím, si, ?e se objevila stará závada, kterou jsem letos ji? dvakrát odstraňoval. Celkem jednoduchá oprava, ale tím to v?echno neskončilo. Ba naopak začalo. Zjistil jsem toti?, ?e mi vyhořel jeden ze dvou elektromotorů. Doma jsem ho vyřadil, přepájel jinak dráty na ten zbývající, který jel. Říkám si, ?e pojedu na ten jeden ? uvidíme co doká?e. Teď u? nic nevyře?ím, nechávám to na zítřej?í závody. Uvidíme jestli vůbec pojedeme. ?Aladin? nám avizuje, ?e od půlnoci do rána bude pr?et a to na celé Moravě! U nás od 6 do 12 taky dé??. Nad Skřipovem (Opava, Ostrava a F.M.) ukazuje ?aladin? díru, jedině tam nebude pr?et. V součinnosti s televizním počasím tomu věřím, ?e v místě nebude pr?et a mohlo by to vydr?et do 15 hodiny. Noční předpověď vy?la. Od 23.30 pr?í - u nás i ráno v pět. Ve Skřipově jak zji??uji, pr?í a? do rána. Vyrá?íme v 7 hod., kdy? přijí?díme na plac, končí volné tréninky. Mi to celkem nevadí, budu ře?it ?problém? s motorem. Dal jsem tam Falcona 4,6ccm.
Depo je hotové, startuji motor, cvrnknu ? a motor bě?í. Po chvilce mi chcípá ? ta bestie! Startuji znovu a znovu a nic! Ze startboxu jde kouř, el. motor nejede. Shořel taky a jsem namydlený. Jdu shánět někoho, u koho bych mohl startovat. Domlouvám se u kluků Kubicových. Je tam kolega Mader, který mi motor seřizuje. Nechal jsem tam schválně v nádr?i málo paliva, abych mohl palivo dotankovat. Dotankuji a motor bě?í dál. Zlaté ručičky mechanikovy. Zkou?ím truggynu na ?otolině v depu. Motor jde za plynem, prostě paráda. 9.15 rozprava a nezbytné focení! Dnes s námi jedou i elektry buggy, truggy a monstry měřítek 1:8 a 1:10. Jen na okraj ? líbily se mi ty potvůrky měřítka 1:10. Osmičky na mne působily nezvykle, řekl bych ?humpolácky?, ale ty desítky byly asi některé tuněné, ale jejich jízda byla pohledná a plynulá! Dnes jich tam jezdilo celkem 11!
Ale pojďme na spalováky. První rozjí?ďka. Jdu na ni. 5 minut do startu nahazujeme motor. Chytá okam?itě bez problémů. Dvě minuty ho zahříváme. Tři minuty do startu ? jedu na tra?. Dnes se jede tra? opačně!! Po dvou minutách zají?dím do depa změřit teplotu a dotankovat. V pořádku, motor bě?í dál, jen mechanici mi ukazují, ?e je něco s plynem. Nakonec mi ukazují, ?e je konec. Lezu dolů a dozvídám se, ?e nereaguje servo od plynu! Mám čas, náhr. servo taky, tak ho začínám měnit! V?e jde zcela hladce. Do druhé rozjí?ďky je to hotové! Druhou rozjí?ďku nají?dím 6 kol s dlouhým dojezdovým časem. Zvykám si. Jenom si říkám a? se mi u? nic nepokazí, u? jsem zaplatil za nový startbox tonder tiger obj.č. 2409 1500 Kč a nové servo 150 dolarů vč. po?tovného!
Třetí rozjí?ďka 7 kol a zaji??uji si osmou či devátou pozici na ro?tu pro finále. Jelo nás celkem 11. Slabá náplast na tu bídu. Vím, ?e mám na lep?í umístění nebo alespoň soupeřit se Zd. Jahodou a ten má náskok po třech závodech ji? 10 bodů.
Chystám se na finále. Dotahuji v?echny ?roubky, dávám čisté Losi originál gumy a čekám.
A ná? Fany? První rozjí?ďka končí celkem desátý z 25 závodníků. Druhou rozjí?ďku končí předčasně. Rozlámaná skříň předního diferenciálu. Shání novou a mění ji. Po třetí rozjí?ďce končí celkově třináctý. A jede ?pouze? semifinále. Je?tě ?e tak. Semifinále dojí?dí jako pátý, tak?e finále je! Do finále postoupili i Tony jako osmý, Martin jako devátý, Fanánek jako desátý (ve finále mu dělala man?elka mechanika, já jsem dělal nasazovače) a aby toho nebylo málo i Martin Jahoda ze druhého místa.V?ichni bojovali a jeli naplno a skončili takto: Martin Jahoda 44 kol 2.místo, Tony Hybler 42 kol 5.místo, Martin Beníček 41 kol 7.místo, ná? Fany 37 kol osmé místo. Vyhrál Tomá? Kubica 46 kol. Tak?e u Fanyho velká spokojenost. Pátý závod ?v kariéře? a u? osmé místo. Celkově v pořadí Beníček třetí 246 bodů, Hybler ?estý 215 bodů, Fany osmý 192 bodů, Jahoda jedenáctý 154 bodů! U Fanyho jízdy byly vidět chyby, kterých se dopou?těl v zápalu boje, ve stíhání závodníků před ním. Čas uká?e jestli se bude zlep?ovat. Na Martina Beníčka, který skončil před ním ztrácel 5 vteřin na kolo a to je moc! Mimo jiné na Kubicu na prvním místě ztrácel 10 vteřin na kolo. Toto jsou propastné rozdíly, které se budou tě?ko odstraňovat. Řekl bych ?e to půjde pomalu.
Zapomněl jsem na počasí. Co jsme přijeli do Skřipova tak svítilo sluníčko. Sice po nějaké chvilce se nebezpečně zatáhla obloha. Ale ty mraky Skřipov obe?ly! Jinak je teplo, zkrátka pohoda. Je něco kolem 15 hodiny a čeká nás první finále monstrů, jede se na 20 minut jako poka?dé. Těsně po odstartování se zatáhne obloha a hrozí, ?e začne co nevidět pr?et. Pět minut po startu se to vyplnilo. Začal takový slejvák, ale jede se dál. Vět?ina monstrů jede dál, závodníci zkou?ejí co monstry vydr?í. Ale hlavně se jim jedná o body. Ka?dý bodík dobrý. Jak dé?? rychle při?el, tak rychle ustal cca po 10 minutách. Kdy? přestalo pr?et, jdu se podívat na tra? a na ty ?ílence, co v tom jeli. Po trati stékala voda. Vody bylo je?tě dost. Auta byla celkem čistá, umytá tou vodou. A jezdí se dál. Ale i takové jsou závody! A vo vo tom to právě je! Po několika minutách závod končí. Pro v?echny co se dívali, to byl silný zá?itek! Jen chudáci nasazovači! Byli promoklí a? na kost. Určitě se podívejte do skřipovské fotogalerie nebo na www.fgbike.cz (pak klikněte na modelář. galerie a datum 2507 jkcup) nebo na www.thehipish.wbs.cz.
Teď nastala pauza, začala se vymetat zbylá voda, pak se tra? posypala pilinami, aby se vysu?ila.
Teď mám jet finále já. Přijde za mnou Martin Beníček a ptá se, jaké budu mít gumy. Říkám, ?e ty lep?í originály Losi. On na to, ?e by to chtělo jemněj?í vzorek. Mám je?tě GRPéčka ? ty ho mají. Je je?tě čas, tak gumy přezouvám. Gumy mi doporučil z toho důvodu, ?e se budou méně zaná?et hlínou ? či-li budou více sedět! Rozhlas hlásí pět minut do startu a já jsem je?tě v depu. Tři minuty do startu ? teprve startuji , ale hned vyrá?ím na tra?, je domluvené, ?e tankovat se bude po 6 minutách. Na 7,5 minuty nádr? určitě nevydr?í. Tak?e bude se tankovat 1x navíc, je to cca 10 vteřin zdr?ení. Do startu jezdím po trati, auto se mi zdá fajn. Je ostré, ale na trati mi sedí a poslouchá na povely vysílače. 30 vteřin do startu. V?ichni jedeme na start.ro?t, dotankováváme plnou, 3 vteřiny ? a za chvíli je odstartováno! Po prvním výjezdu je před dropem karambol, vyhýbám se mu. Tak trochu s tím počítám, ?e tam něco bude! Objedu jedno, dvě kola, hlásí mě jako desátého. Nevadí, bývá to poka?dé, ?e se nemohu po startu udr?et ve ?pici, ?e jedu pomalu! S autem jsem spokojený, jede, troufám si říci, ?e asi nejlépe z doposud odjetých závodů. Martin Beníček volá, ?e přitáhnou hl. jehlu, souhlasím, ale jen o ¼ otáčky. Pokud to bude lep?í na jízdních vlastnostech, necháme to tak, pokud ne, tak to vrátíme. V ?esté minutě zají?dím asi jako první tankovat. Po natankování se ná? Fanán chápe ?roubováku a kroutí s přechodovou jehlou, jako kdyby měl od závitu! S autem nemohu ani odstartovat, nejde vůbec do otáček. To co jsem začal pro?ívat na trati, se nedá vůbec popsat. V prvních ?esti minutách jsem nají?děl kola v rozmezí 45-52 vteřin. Po Fanánovém zásahu některé časy na kolo byly a? 159, 101, 201!, 126, 118 vteřin. Věřte mi, nedalo se. Po čase 201 vteřin vyjí?dím z trati, ?e to zabalím a odfrčím do depa, man?elka mne dvakrát nasadila zpět. Volá na mne Tony, ?e potřebuji najet je?tě tři kola a budu celkově osmý. Tolik prý ztrácím na Rajduse, který u? nejede. S tě?kým srdcem jdu bojovat ? je je?tě 3,5 minuty do konce. Počítám i s dlouhým dojezdovým časem, ?e je to mo?ná reálné. Dobrý ka?dý bodík. Ty tři čtyři kola jsem opravdu na Rajda najel, ale jaké bylo pro nás překvapení, ?e Rajdus byl o kolo přede mnou. Vysvětlení prosté. Ona toti? byla posunuta počítací smyčka směrem k depu,
či-li ? Nechci Toma obviňovat, ale nikdo z nás ho neviděl posledních 10 minut na tribuně. Je taky mo?né, ?e se mýlíme my v?ichni! A křivdíme Tomá?ovi. Pokud se pojede obráceně, smyčka musí zůstat na místě, kde byla doposud! Toto je jediná kaňka pořadatele. Moje ?kaňa? byla, ?e jsem při finále dostal ?stop and go? 10 vteřin v depu za to, ?e jsem z tribuny počastoval nadávkami své mechaniky. Nebýt osudné přechodové jehly by byl pro mne závod určitě dobrý.
Co pojedeme dál, nevím, čas rozhodne jestli GP ve Skřipově nebo závod někde jinde.