RC Auta Vizovice o.s.
Pravidla
Soutěže
Články
Staré články

Město Vizovice
Vizovice

Jiří Šimek © 2007

22.8. Frýdek

22.8.2009 Cen Cup ? Frýdek-Místek

Skoro po roce jsem se přihlásil do Frýdku, abych zjistil, co se tam změnilo. Hlavně je tam ?jiná? tra?. Je na rovině, pouze tři malé nízké skoky a hlavně je stra?ně hrbatá a vymlácená od ?estek (buggyn 1:6).

Celý týden sledujeme s man?elkou počasí, proto?e na konec týdne se očekávají de?tě. Podle páteční předpovědi usuzuji, ?e v sobotu přes den pr?et nebude, snad a? na večer. Na závodi?ti jsem byl asi 3x, ale cestu si nepamatuji.
Pro toho, kdo nezná závody ve Frýdku u R.Kohuta, tě?ko uvěří realitě, kterou tam ka?dý za?ije. Já ji znám a znám ji i z vyprávění druhých, kteří se zúčastnili některého ?tamního závodu? a věřte mi, jsou to historky!
Ráno vyjí?díme sami dva s man?elkou v 7 hodin. Zvolená cesta: Vsetín, Val.Mez., Ro?nov p.R., směr Fren?tát p.Radh. Jedeme podle mapy a jsme v místní části F.M zvané Palkovice. Zastavujeme pána na kole a ten nám ochotně nakreslí, kudy máme jet dál. Během 10 minut jsme ?na place?.Stavíme depo: vlevo R.Kohut, vpravo Kamil Vachtarčík ? či-li hned dva soupeři v truggy! Jakmile postavíme depo, jdu se podívat na ?se?lost?. Otec Kocich ? dal?í truggyna - také Losi, tak?e 3 truggyny od Losi a jedna od Cenu (R.Kohut). Dále je tu osm velkých buggyn 1:6 a zbytek 1:10 a 1:8 převá?ně z Astry Uh.Brod. Pro úplnost a Va?i představu Vám představím skupiny, které se tam se?ly:
1.skupina 3 elektry 1:10
2.skupina Cen Cup 1:10 3x + jedna osmičková buggyna
3.skupina cca 3x monstertrucjk 1:8
4.skupina 3x truggy Losi + jedna CEN a k nám přibyla jedna buggy 1:8 (P.Rajdus) celkem 5ks
5.skupina cca 8x buggy 1:6 převá?ně FG
Účast cca 23 závodníků.
Vracím se ze ??pioná?e? a man?elka asi jako první platí v 9.15 za mne startovné, zbytek startovného jde vybírat R.Kohut jako pořadatel osobně mezi závodníky. Cca v 10.30 mohou začít závody. Jedou se dvě rozjí?ďky a pak 30minutové finále, elektry jedou finálovky tři po ?esti minutách.?estky jedou rozjí?ďky na 10 minut!
Ne? se začalo s rozjí?ďkami, jdu to zkusit na plac, klou?e to! Vyměním gumy za originály od Losi a stihnu je nalepit, kde jsou odlepené a rozjí?ďky začínají. Či-li ?ádná rozprava. V?em je asi v?echno jasné! Jezdí sem jedni a ti samí. A? na nás dva s man?elkou, která mi mechanikuje. Byl jsem hlavně zvědavý na mistra Kohuta s monstrtruckem a truggynou od Cénu, jak bude válet. O tom ale a? později.
První rozjí?ďka ? bída. Auto po trati skáče, mám ho plné ruky. Nevím, co jsem na autě dělal pro druhou rozjí?ďku, ale dávám o kolo víc, přesto jsem na startovním ro?tu snad poslední. Toto mi nevadí. Obě dvě rozjí?ďky dojí?dím v?dy jako poslední.
Nastává čas finálovek po 30 minutách (elektry 3x po 6 minutách). Nade?lo finále truggy Losi a Rajdusova buggy nachystané na boxové uličce, chybí R.Kohut s Cenem. ?Časomíra? hlásí, ?e se finále pojede a? za 10 minut. Asi si ředitel závodu bere ??alamounsky? odklad. Přichází někdo ze ?estek a říká, ?e aby se to neprotahovalo, ?e by mohly jet ?estky. V?ichni souhlasíme. Nemá to cenu protahovat. Jakmile ?estky odstartovali, vidím, ?e Kohut sedá do auta a upaluje z areálu. Za chvíli je zpět, má nové gumy a mění i servo. ?estky vyhrál Pavel Melichar. Hlavně, ?e u? pojedeme, obloha se zatahuje a hrozí, ?e bude pr?et. Přitom, co se jely ?estky, přehazuji gumy, dávám GRP s offsety ½ palce. Jede je i Kamil. Tři minuty do startu, jedeme na tra?, půl minuty do startu, zkracuji si to přes dráhu, man?elka hledá odkud bude startovat (na závodech tady je?tě nebyla). Dvacet vteřin..křičím tankuj, man?elka dotankovává. Je odstartováno, vyrá?ím na tra?. Ne? objedu první kolo, doháním dvě auta, le?í na krovkách, tak je snadno předjí?dím. Auta nasazují v?dy jezdci z přede?lé jízdy ? či-li ?estkaři. Je tam pouze jeden. Nasazují prakticky mechanici od auta, které mechanikují. Jezdím velice opatrně, ale taky sem tam dělám chyby. V některých částech tratě nevím, kudy jet. Vybírám na trati místa, aby mi auto neposkakovalo, ale není nic platné ? poskakuje. V pravé části ve vzdálených zatáčkách jsem byl asi třikrát na krovkách. Jednou z toho mi chcípnul motor, proto?e bylo málo paliva. Měl jsem jet toti? zrovna tankovat. Man?elka lítá po trati, sna?í se, mechanikování jí jde. A jak se vyvíjel závod? Kamil Vachtarčík vedl, já se ztrátou cca 4 kol za ním. Ve stejném kole se mnou jezdil na konci na?eho závodu Kocich, tomu jsem ujel v posledním kole, proto?e v zápalu boje se ocitnul ?na krovkách?. Čtvrtý P.Rajdus s buggynou ? ten měl problém s motorem! A poslední Kohut, tomu to ?jaksi nejelo?. Po odjetém finále sklízí man?elka obdiv a gratulace coby mechanik od ostatních. Odmechanikovala celé třicetiminutové finále i za nasazovače! Byl jsem rád, ?e jsem ujezdil alespoň to druhé místo. Snad se vypořádám i s podvozkem na této trati. Snad jsem mohl vyměnit tlumiče s tvrd?ím olejem. Nenapadlo mne to, i ve Skřipově jezdím olej 25 a 35WT. Tak?e a? pří?tě, ale je?tě letos!
Co je?tě dodat? Slabá účast závodníků? Tento termín kolidoval s MČR buggy 1:8 ve Skřipově, ale stejně slabou účastí je Frýdek známý! Chyběla ranní rozprava. Organizace závodu?! Mělo by se jet alespoň na tři rozjí?ďky, snad i čtyři, prospělo by to věci. Stačilo by začít v 9 hodin jako v?ude jinde a ne a? v jedenáct!!! jak je zde v ?kraji? zvykem. Za vybraných 300 Kč by to stálo za to. Pro ?urychlení? závodu bych spojil elektry a spalováky Cen 1:10 dohromady, snad by bylo i lep?í jet na 8 minut celkem 8 finálovek a čtyři z toho počítat do závodu! Toto by se mohlo praktikovat při malém počtu závodníků 3+3 jako dnes. To by bylo zajímavé, určitě zajímavé!
Nasazovači! Snad nejslab?í stránka celého závodu. Na v?ech závodech platí pravidlo, ?e právě odjetá skupina jde nasazovat! Ten, kdo nejde, ?krtá se mu doposud nejlep?í jízda, ve finále je to diskvalifikace! Stačí nekompromisně potrestat prvního nezúčastněného. Nasazovači musí mít vesty a čísly označené posty (místa), kde budou nasazovat. Velké ?estky by neměli nasazovat mlad?í 15 let kvůli snadnému úrazu!
Můj názor na tra? je ten, ?e by se měly odkopat v?echny drny na trati. Ta tra? by se sjí?děla rovnoměrně! Tento extrém ?kodí hlavně desítkám. Frýdek-Místek jako pořadatel je na tento ?nepořádek? zvyklý nebo snad ?zavedený?? Je to jeho specifikum! Chtělo by to tak trochu změnu, nebo ne?! Dokonce jsem sly?el od přímých účastníků kteréhosi závodu cca před dvěma lety, ?e si z vě?e ve finále chodili tankovat a dokonce i nasazovat svoje auta, kdy? bourali. Ve srandě říkali, ?e to byla ?příjemná změna? Tito jeli buggyny. Já mám zase tro?ičku humorněj?í zku?enost, kterou přidám k dobrému zase někdy pří?tě.
Co na úplný závěr? Jakmile bude volný termín, hned pojedu. Nevzdávám to! Co se mi nelíbilo, budu chtít změnit hned a za pomoci ostatních, kteří mají taky svoje výhrady!

Tak ahoj pří?tě ve F.M . HaF (Hana a Fanán)

P.S. Jo a jak to dopadlo s de?těm? Začalo pr?et a? kdy? jsme přijí?děli do Val.Meziříčí a pr?elo a? do rána!