RC Auta Vizovice o.s.
Pravidla
Soutěže
Články

Jiří Šimek © 2007
Zamyšlení nad prvním závodem pořádaným v tělocvičně ZŠ Pozděchov

Musím všechny čtenáře tohoto „mého“ sloupku upozornit, že to, co zde budu psát, jsou jen moje názory a myšlenky. Pokud by při čtení těchto řádků se mnou někdo nesouhlasil a nebo by měl jiný názor, může mi napsat na e-mailovou adresu, rád jeho názory zveřejním v tomto sloupku. Budu též rád, kdyby se někdo z Vás stal dopisovatelem článků, byť ve třech, pěti větách. Uvítám též názory nových závodníků, co je bolí, co je trápí a s čím jsou spokojeni!

Prvnímu závodu (4.11.) předcházelo to, že jsme do tělocvičny šli již v sobotu. Nic nebylo vyzkoušené, mimo jiné nové dřevěné mantinely, vnitřní z vinklů 35x35x4, dále nový-starý počítač, a v první řadě nový koberec zn. Jekor. Když jsme koberec před závodem rozmotali, tak jsem se zhrozil, jak je hrbatý. Kvůli tomu jsem do rána ani nespal z obavy, že všichni přihlášení závodníci mi vyčiní, co jsem to pořídil za hrbatou hadru. Snad mohu říci, že jste měli všichni pro hrby pochopení. Všichni jsme měli stejné podmínky. Nikdo ze zúčastněných se ze závodu neodhlásil, což mne potěšilo!

První závod se nám trošičku natahoval a já měl obavy, abychom neskončili pozdě večer. Po druhé rundě jsem chtěl dát hlasovat, zda jet tři nebo čtyři finálovky. Nakonec se nehlasovalo, byly domluveny čtyři finálovky a požadoval jsem zrychlení nástupu na jízdy. Ta výměna skupin trvala tak zhruba dvě minuty. Dříve nám to trvalo až pět minut mezi jízdami!

Kolem 17 hodiny jsem začínali čtvrtou rundu finálovek a začali se vytrácet závodníci. V kategorii 1:10 to bylo již fiasko. 24 závodníků aniž by se ze závodu omluvilo, odjelo. Neodbyla ještě 18 hodina, závod byl u konce a to mne čekalo další nemilé překvapení. V neděli od 18 hod. nastupují místní sportovci – volejbalisté. Takže žádné vyhlašování výsledků a rychle uklidit celý náš „cirkus“. Díky Petru Soukupovi, Kubovi Ferancovi a ještě jednomu žákovi ze Vsetína, kterého Petr vezl domů, se nám podařilo uklidit koberec. Za toto jim všem děkuji! Vcelku jsem to zvládli, já byl skoro „na mrtvicu“, ale o půl osmé jsme byli již doma. Byla to pro mne velká úleva, když jsem si mohl lehnout!

Na to, že tam bývají volejbalisté, jsem nebyl upozorněn. Takže závody v neděli budou končit nejpozději v 16.30 hod. Proto budeme ráno začínat v 8.30 hod! A to i v sobotu! Potěšila mne i taková maličkost, že tělocvičnu nikdo nehledal – všichni zdrávi dojeli.

Když jsem až v úterý nahlédl do výsledkových listin, zjišťuji, že manželka při přepisování výsledků udělala jednu chybu, ale ta neovlivňovala celkové pořadí. V úterý se objevil článek na mastru od Igora Vlahoviče, kde nebýt hrbatého koberce, tak by vyzněl v superlativech. Věřím, že Igor přijede na nejbližší závod a koberec přehodnotí.

Zatím jsem s obavami sledoval elektronické přihlášky, ale celkem to šlo. 1.závod IV.ročníků Závodů ve valašském království (10.11.) pro nás tři doma začal v 6.00 rozcvičkou v tělocvičně. Avizoval jsem sice na mastru, že pojedeme na starém koberci, ale pár závodníků mne přesvědčovalo, aby se jelo na novém. Ráno vytáhneme první roli nového koberce, s tím, že se na něj alespoň podíváme, jak vypadá. Rozmotáme to, obrátíme, koukáme všichni tři – koberec je rovný nebo alespoň o 100% rovnější než byl poprvé,. (jen jsem si říkal “to by Igor kulil oči“). A bylo to jasné! Jede se na novém koberci! Než jsme s Fanym roztáhli zbylé tři koberce, manželka vynosila všechny mantinely a světe div se, těsně před sedmou bylo vše i s počítačem nachystáno.

V počítači byl nainstalován trošičku lepší program a jako novinka vše vyhodnocoval počítač a to po každé rozjížďce a po každé finálovce. Jen ten program neumí „postupné starty“, ale i na tom se pracuje, snad se to během sezóny dotáhne do zdárného konce!

Závodníci byli upozorněni na pravidlo „3 minuty do startu“ a to se dodržovalo.

Další pozitivní věcí je vysoká účast závodníků.
Volný závod 4. 11.:

  • 38 závodníků 1:18
  • 15 závodníků 1:10
Závod 10. 11.:
  • 35 závodníků 1:18
A to kdyby dojeli všichni, co byli na prvním závodě, tak by nás závodilo 52!!! osmnáctkových. Věřím tomu, že v blízké budoucnosti to nebude jen můj sen, ale skutečnost.

Na obou závodech jste mne zklamali jako nasazovači. Při prvním závodě to odnasazovali mladí závodníci. Podle mého se jim líbily vesty, které nasazovači musí mít. Postupem času tito mladí ztráceli koncentraci. Snad to byla moje chyba, že jsem to zjistil pozdě. Při druhém závodě nasazovaly skupiny právě odjetého závodu, ale museli jsme některé závodníky do nasazování nutit, to je na pováženou! Na příštím závodě budou očíslované „posty“ kolem trati a podle čipů budou nasazovači na těchto číslech. Kdo tam nebude, čeká ho nemilosrdná diskvalifikace nejlepší doposud najeté jízdy.

Tři minuty do startu se nám již dařilo dodržovat, startování na čísla taktéž! Bývá dobrým zvykem, že při závodech bývá bufet. Ve Vizovicích jsme to měli ulehčené – obchody Enfin, Albert byly otevřené i v neděli. Toto se pokusím nějak napravit, ale moc nadějí si nedávám!

Rozdělení modelů do skupin někomu připadá moc složité. Pokusím se to nějak jednoduše vysvětlit:
kategorie 2WD: čtyři články a motor velikosti 300 vcelku jasná a jezdí ji většina z nás dvoukolkářů
kategorie Eco 2WD+D2: jsou postaru: tedy 5 článků a motor až 300+ nedělená zadní náprava, pětičlánkům bude asi od příštího roku odzvoněno
Střídané motory, baterie lipol, šestičlánky, které se objevují na závodech, je jenom ku prospěchu věci (někdo s tím musí začít), patří do extra třídy – tedy budou hodnoceny zvlášt!
Takže hlavní kategorie 2WD 4 články NiNd nebo NiMh (1,2/článek) motor velikosti 300 (průměr 25 x délka max. 34mm). Vše ostatní je extra třída - tedy Eco 2WD + D2 tzv. pětičlánky. Karel Kratochvíl na 1. ZVK jezdil tři finálovky s pětičlánkem a najel 41, 43, 43 kol, pak odpájel jeden článek a se čtyřčlánkem najel 42 kol. A to tam ještě vozil ten vypojený článek. Co k tomu dodat?
kategorie 1:10: se jede podle zlínských pravidel www.rc.zlin.cz
kategorie Open je zcela jasná
kategorie Stock se jede s 19závitovými motory nebo ekvivalent 10,5 závitu v motoru střídavém
tzv. kategorie Sodofka se jede s obyčejnými podvozky a motory předepsanými pro tuto kategorii (Tamya 540, Johnson apod.) Do této kategorie jsou připuštěni ryzí začátečníci, kteří začínají teprve jezdit.
Do kategorie Stock jsou přiřazeny dvoukolky (podvozek F103GT)
kategorie PD-stock asi zanikne, zatím ji nikdo nejel
A nakonec kategorie buggy truck, trugy, monster truck měřítko 1:16 – 1:20 jede se po oba dva dny, hodnocení je za každý den zvlášť.

Ozvučení tělocvičny – na tomto se začne pracovat co nejdříve, tak, aby bylo kvalitní.

Jak jste mohli vidět a zažít na posledním závodě (1.ZVK), tak já než jsem slezl z tribuny a v depu vypnul auto a vysílač, tak mi manželka podávala všechny tři výsledkové listiny, které za ni vypočítal a seřadil podle pořadí náš počítač! Takže tady je vidět ani ne pokrok, ale komfort! Za to opět díky Karlu Kratochvílovi z Havířova!!! Pište svoje názory, posílejte je nám ke zveřejnění! Tak čao na dalším závodě 1. a 2. prosince.